Utbyggd tunnelbana

Översiktskarta över det nya tunnelbanesystemet med grön, röd, blå och gul linje

Så här förväntas tunnelbanekartan se ut cirka 2025.

I slutet av 2013 presenterades planerna på utbyggd tunnelbana i Stockholmsregionen. Sammanlagt ska tio nya stationer och två mil ny tunnelbana byggas. Det är Stockholms läns landsting, SLL, som är ansvariga för att bygga ut tunnelbanan.

Besluten om utbyggnad av tunnelbanan är resultatet av den så kallade Stockholmsförhandlingen 2013. Här deltog Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad, Järfälla kommun, Stockholms läns landsting och förhandlare från regeringen.

Stockholm växer

Ny tunnelbana behövs eftersom att Stockholm växer kraftigt. Befolkningen i Stockholms län växer med cirka 35.000 personer per år och väntas ha 2,6 miljoner invånare 2030. Här finns en tredjedel av landets arbetsmarknad och här skapas en tredjedel av landets ekonomiska tillväxt. Utbyggd kollektivtrafik behövs föratt regionen ska kunna fortsätta att växa även i framtiden. Ny tunnelbana är en viktig del i detta.

Förslaget som tagits fram är också utformat för att möjliggöra ett stort antal nya bostäder i regionen. Inom Stockholms stad beräknas det bli cirka 46.000 nya bostäder i samband med att tunnelbanan byggs ut. Sammanlagt i Stockholms stad, Solna stad, Järfälla kommun och Nacka kommun ska 78.000 nya bostäder byggas i anslutning till tunnelbanan.

Tunnelbanans nya sträckningar

  • Tunnelbanan byggs ut till Nacka och söderort. Blå linje förlängs från Kungsträdgården via Södermalm till Nacka centrum. Samtidigt förlängs den blå linjen från den nya stationen Sofia på Södermalm till Sockenplan där den kopplas ihop med Hagsätragrenen som blir en del av Blå linje. Därmed får linjen två grenar söder om city: en till Nacka och en till Hagsätra.
  • Tunnelbanan byggs ut från Odenplan till Hagastaden och vidare till Arenastaden. Den nya sträckningen blir den gula linjen som från Odenplan och söderut går på gröna linjens spår till Farsta strand och Skarpnäck.
  • Tunnelbanan byggs ut från Akalla med stationer vid Barkabystaden och Barkarby station.

Byggstart för alla de nya sträckorna beräknas till 2018 och byggtiden för tunnelbanan till Arenastaden och tunnelbanan till Barkarby beräknas vara cirka 6 år. För tunnelbanan till Nacka och söderort är byggtiden 7-8 år.

Dessutom byggs den befintliga depån vid Högdalen ut för att få fler uppställnings- och underhållsplatser för tågen till de nya sträckningarna.

Den här filmen sammanfattar hur den utbyggda tunnelbanan ska bli:

https://www.youtube.com/watch?v=tjzTLfyVuDk

Sammanlagt blir det tio nya stationer och två mil ny tunnelbana.

All information om den nya tunnelbanan finns hos Stockholms läns landsting.

Senast uppdaterad 2 december 2016