Om projektet

Från trafiklösning till mötesplats

Slussen är och kommer att fortsätta vara en viktig knutpunkt för trafikanter. Men nya Slussen byggs också för att göra platsen mer attraktiv att vistas på.

Så blir nya Slussen 

  • Stadsgårdsleden byggs över och ovanpå anläggs en ny park strax öster om Katarinahissen. Parken har utsikt över Saltsjön och Skeppsholmen och avslutas med terrasser ned mot Stadsgårdskajen. Bredvid parken uppförs nya kontorsbyggnader med bottenvåningar för t ex kaféer eller affärer.

  • Slusstorget är framtida Slussens centrala plats vid själva slussningen. Låga gång- och cykelbroar ramar in två bassänger som bildar ett torg av vatten.

  • Södermalmstorg blir en plats för upplevelser och möten. De nya byggnaderna får fasader med stor transparens så att det blir en naturlig kontakt mellan inomhusmiljön och torget/stadspulsen utanför. De nya byggnaderna är tänkta för t ex restauranger eller kulturaktiviteter.

  • Ryssgården behåller till stor del sin nuvarande utformning, men sätts i ett nytt sammanhang då det blir början på ett stråk som sträcker sig via Katarinaparken ned mot vattnet. Viktiga utblickar bevaras.

  • En ny bussterminal planeras inne i Katarinaberget. Här skapas en trygg och modern knutpunkt för alla pendlare från Nacka/Värmdö. Bussterminalen byggs ihop med Saltsjöbanan och tunnelbanan så att man smidigt och inomhus kan förflytta sig mellan bussar, tåg och t-bana. Staden kommer att inleda en ny planprocess för bussterminalen, vilket beräknas ta 3-4 år inklusive tiden för eventuella överklaganden.

  • Mer plats åt kollektivtrafik, gående och cyklister samt båttrafik för persontransporter.

Senast uppdaterad 28 juli 2016

Karta med positionen för Slussen utmarkerad
Se Slussen på kartsidan
Lat N 59º 19' 12" Lon E 18º 4' 20"
Se Slussen i Google Maps

Status

  • Vision för projektet

    Beskrivning

    Slussen ska omvandlas till en av Stockholms mest attraktiva mötesplatser med nya torg, kajer och områdets första park. Kollektivtrafiken kommer att få mer plats, precis som gående och cyklister, samtidigt som ytorna för biltrafik minskar och anpassas för att rymma dagens trafikflöden.

    Nya Slussen blir en trygg och effektiv knutpunkt för alla trafikanter och en mötesplats där det unika läget mellan Saltsjön och Mälaren tas tillvara.

  • Planering

    Beskrivning

    Detaljplanen för Slussenområdet vann laga kraft den 27 september 2013.

    Den 13 februari 2014 fick Stockholms stad det nödvändiga tillståndet från mark- och miljödomstolen för alla arbeten och nya anläggningar i vatten, grundvattenbortledning och den nya regleringen av Mälaren.

    Den 31 mars meddelade mark- och miljööverdomstolen att de inte beviljar prövningstillstånd för detaljplanen för bussterminalen för Nacka- och Värmdöbussarna. Ett nytt planarbete för bussterminalen ska inledas, vilket beräknas ta 3-4 år.

  • Genomförande

    Just nu

    - Rivning av Katarinavägen och östra bron under hösten 2016

  • Klart

    Genomförandet kommer att pågå till 2025.

Följ projektet

  • Få det senaste om Slussen, prenumerera på vårt nyhetsbrev! Nyhetsbrev
  • Följ projekt Slussen på Instagram

Kontakt