Slussvakt mellan sött och salt

Publicerad
2 oktober 2014 13:19
Ämne
Slussen

/VisionGlobal/Alla projekt/Slussen/Aktuellt/Bilder/2014/slussvakt_slussen_800px.jpg

Vid Slussen i Stockholm ligger Karl Johan-slussen, som skiljer Mälaren och Saltsjön åt. Här hjälper Adam Westerholm båtar på traven genom slusskanalen.

Det är en solig och krispig förmiddag sista dagen i september och vattnet vid Slussen ligger spegelblankt. Även om temperaturen visar på 16 grader så är hösten högst närvarande med sin kalla och friska luft.

Att årstiden har skiftat från sommar till höst märks även nere vid Karl Johan-slussen. Under högsommaren passerar här flera hundra fritidsbåtar om dagen men nu är siffran nere på cirka 5-6 stycken.

– Men än finns det att göra, vi har ju till exempel fortfarande många turistbåtar som ska igenom, säger Adam Westerholm och trycker på en knapp i slusskuren och den tunga slussluckan som gränsar mot Mälaren öppnas.

/VisionGlobal/Alla projekt/Slussen/Aktuellt/Bilder/2014/slussning_karljohanslussen_800px.jpg
Fritidsbåt på väg ut i Saltsjön.

En renhållningsbåt har fullgjort sitt uppdrag med att ta hand skräp som hamnat i vattnet vid Mälaren och glider sakta in i slussrännan. På Saltsjösidan står en turistbåt på tur.

Arbetstempot är mycket lägre nu än vad det var för några månader sedan, men som slussvakt finns man ändå till hands för att hjälpa de som slussar och för att ta betalt vid båtarna. Vid Karl Johan-slussen går det bara att betala med kort och det kostar 160 kr att slussa från Mälaren till Saltsjön. Åt andra hållet är det gratis.

Vad är den vanligaste frågan du brukar få?

– Det kommer ju många frågor om själva slussningen, om hur man gör och så. Men jag tror faktiskt att jag får frågan om hur många gånger jag har tappat min kortterminal i vattnet absolut flest gånger, säger Adam Westerholm och skrattar.

Då kan man ju inte låta bli att fråga: hur många gånger har du tappat den?

– Det är ju det, inte en enda gång faktiskt!

Tycker du uttrycket skilsmässodiket stämmer in på Karl Johan-slussen?

– Jo, visst är det en hel del konflikter i båtarna ibland – det kan man ju inte undgå att höra. Men det är bara att skratta och finnas till hands om de behöver någon hjälp – med slussningen alltså. Ibland händer det att ägarna har surrat fast sina båtar vid kajkanten och inte riktigt har förstått att vattnet inne i rännan sjunker. Då hänger båten i luften och man får vara där och hjälpa till att skära loss repen, säger Adam Westerholm.

Om en månad stänger Karl Johan-slussen och under tiden som Slussen byggs om får båtarna ta vägen via Hammarby istället.

När nya Slussen invigs finns en bredare slusskanal och från det nya vattentorget får man en bättre utsikt över båtarna som tar sig mellan Mälaren och Saltsjön. Kanske leder det också till färre gräl ombord på båtarna?

/VisionGlobal/Alla projekt/Slussen/Aktuellt/Bilder/2014/vattentorget_nya_slussen.jpgUtsikt över vattentorget i nästa Slussen.

Senast uppdaterad 3 oktober 2014