Flyt i trafiken trots färre körfält

Publicerad
24 januari 2014 14:43
Ämne
Slussen

/VisionGlobal/Alla projekt/Slussen/Ledningsomläggningar/stadsgardsleden_trafik.jpg

Stadsgårdsleden har smalnats av, men att trafikanter har sett över sina resval gör att trafiken förbi arbetsområdet fungerar bra.

En arbetsvecka har gått sedan två körfält på Stadsgårdsleden stängdes av för biltrafik längs med Birkaterminalen. Anledningen är att ledningarna i marken behöver flyttas innan ombyggnaden av Slussen startar.

Körfälten för bilar har minskat från fyra till två på en sträcka om cirka 120 meter och trafikläget förbi ledningsarbetet övervakas noggrant av trafikplanerarna på Stockholms stads trafikkontor. De kan rapportera att trafiken faktiskt fungerar väldigt bra. Trots avstängningen.

Vad är det som gör att trafiken fungerar så bra?

– Det är så klart många faktorer som spelar in. En del bilister har valt att ta bussen istället, och andra har valt andra resvägar. En del väljer också att åka lite tidigare eller senare för att undvika den värsta rusningen. Vi märker att informationsinsatserna har gett effekt och att trafikanter har ändrat sitt resebeteende, vilket är precis vad som behövs för att förbättra framkomligheten under sådana här arbeten, säger Alla Bäck, trafikplanerare.

Trafiksignalen vid Fotografiska var felinställd tidigare under veckan och orsakade en del köer, men felet har nu åtgärdats och situationen för biltrafiken har förbättrats. De tillfälliga köbildningarna som har uppstått i morgontrafiken har försvunnit relativt snabbt och de flesta dagarna har köerna varit helt borta strax efter klockan åtta.

Bussar prioriteras

De två körfälten beräknas att vara avstängda till och med hösten. Under perioden är busstrafiken prioriterad och har kvar sina körfält i varje riktning.

– Avstängningen fungerar mycket bättre än vad vi trodde. Vi har fått en kraftig ökning av resenärer men sätter in extra bussar vid behov. I morgonrusningen bildas köer inne i terminalen vid bussarnas ankomst vilket vi inte kan göra något åt, dagens terminal är helt enkelt inte byggd för den kapacitet som behövs. Ett tips är att ta de bussar som går direkt in till Cityterminalen om man har möjlighet, där har vi inte de problemen, säger Mikael Mastberg på Keolis.

Framkomligheten för gående och cyklister ska inte påverkas av arbetet.

Senast uppdaterad 28 januari 2014