Utbyggd tunnelbana ger 78.000 nya bostäder

Publicerad
11 november 2013 12:47
Ämne
Så växer staden

Bostadsbyggande. Fotograf: Lennart Johansson

Fyra nya tunnelbanesträckningar och 78.000 nya bostäder i Stockholms län, det är resultatet av en överenskommelse mellan Stockholms stad, Nacka, kommun, Solna stad, Järfälla kommun, Stockholms läns landsting och regeringens förhandlare.

Befolkningen i Stockholms län växer med cirka 35.000 personer per år och väntas ha 2,6 miljoner invånare 2030. Här finns en tredjedel av landets arbetsmarknad och här skapas en tredjedel av landets ekonomiska tillväxt.

På uppdrag av regeringen har utredare tittat på hur en utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm kan göras för att se till att regionen kan fortsätta att växa även i framtiden. Förslaget har utformats för att möjliggöra ett stort antal nya bostäder i regionen.

Inom Stockholms stad beräknas det bli cirka 46.000 nya bostäder när tunnelbanan byggs ut. Sammanlagt i Stockholms stad, Solna stad, Järfälla kommun och Nacka kommun ska 78.000 nya bostäder byggas.

Fyra nya tunnelbanesträckningar

Enligt överenskommelsen, som presenterades idag, ska fyra olika utbyggnader av tunnelbanan göras:

  • Tunnelbanan byggs ut från Odenplan till Hagastaden och vidare till Arenastaden. Sträckningen till Hagastaden beräknas vara klar cirka 2020.
  • Tunnelbanan byggs ut från Kungsträdgården, med stationer vid Sofia, Gullmarsplan med fortsättning till en av Gröna linjens nuvarande söderortsgrenar. 
  • Tunnelbanan byggs ut från Kungsträdgården, med stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka forum. Sträckan mellan Kungsträdgården och Sofia är gemensam med den sträckning som går till Gullmarsplan. Sträckningen beräknas vara klar cirka 2025.
  • Tunnelbanan byggs ut från Akalla med stationer vid Barkabystaden och Barkarby station. Sträckningen beräknas vara klar cirka 2021.

Sammanlagt blir det nio nya stationer och 19 kilometer ny tunnelbana.

Upphandling och utbyggnad beräknas börja senast 2016. Tunnelbana till Hagastaden beräknas vara klar cirka 2020. De andra delarna bedöms vara klara mellan 2020 och 2025.

Delar av finansiering av de nya tunnelbanelinjerna kommer att ske genom förändrad trängselskatt. Från och med den 1 januari 2016 införs trängselskatt på Essingeleden samtidigt som den befintliga maxnivån höjs från 20 till 35 kronor.

Fakta – 2013 års Stockholmsförhandling

2013 års Stockholmsförhandling ska presentera en lösning för regeringen som bygger på att Stockholm stad, Solna stad, Järfälla kommun, Nacka kommun, Stockholms läns landsting och staten är överens om utbyggd tunnelbana, finansiering och nya bostäder. Inom förhandlingarna tittar man bland annat på bostadsplanering, kollektivtrafik och trängselskattfrågor.

Senast uppdaterad 11 november 2013