Norra Djurgårdstaden och dataspelföretag ska lösa knäckfrågor

Publicerad
31 augusti 2016 17:07
Senast ändrad
27 oktober 2016 13:55
Ämne
Norra Djurgårdsstaden

 /PageFiles/1263787/Gasklockorna i cities.jpg

I ett test våren 2016 användes dataspelet ”Cities: Skylines” som verktyg, för att på ett kreativt sätt testa och utveckla nya lösningar, i projektet Norra Djurgårdsstaden.

Nu har konceptet vidareutvecklats och spelet kommer återigen att användas, denna gång med en tydlig uppgift, i en workshop den 3-4 september.

I modellen (se film, länk nedan) ska studenter, forskare och gamers (spelare) bygga nya lösningar för fossilfri trafik och gator för mer aktiviteter. Frågor man gemensamt ställs inför är bland annat: Hur kan framtidens Norra Djurgårdsstaden i Stockholm bli en stadsdel med fossilfria transporter och gator som används allt mer till aktiviteter? Helgen den 3-4 september genomförs en workshop med dataspelet Cities: Skylines som verktyg för att finna kreativa svar på denna frågeställning.

Det är Svensk Byggtjänst, Stockholms stad och Paradox Interactive, det svenska företaget som utvecklat Cities: Skylines, som tillsammans arrangerar en workshop. Studenter, forskare och gamers ska titta på hur man kan använda spelet, där man har byggt upp Norra Djurgårdsstaden, för att hitta smarta lösningar. Syftet är dels att staden ska få något matnyttigt att använda, dels att testa verktyget för att man sen ska kunna tillämpa det i större skala, till exempel inom medborgardialog i olika stadsbyggnadsprojekt.

Se modellen på YouTube

Pressmeddelande 23 augusti 2016

Senast uppdaterad 27 oktober 2016